عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه حقیقت تلخی است که سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در ایران متولد می‌شوند گفت: یک معادله ساده می گوید، نیم‌درصد از زنانی که هر سال باردار می‌شوند، نوزاد معتاد به دنیا می‌آورند.
کد خبر: ۶۲۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 26 June 2018

لیلا دودمان بمناسبت ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: معضل اعتیاد به مواد مخدر، این بلای خانمان سوزی که از یک سو گفتن و نوشتن از آن به موضوعی کلیشه‌ای تبدیل شده و از سویی دیگرجوامع بشری را در چنگال مرگ آور خویش گرفتار ساخته است.

وی با بیان اینکه بلایی خانمان‌سوز که دامنه آتش فراگیر آن میهن ما را بیش از بسیاری از کشورهای دیگر دنیا در برگرفته است، افزود: در این آتش پرشراره آنچه می‌سوزد تنها یک نفر معتاد نیست. اعتیاد بلایی است که گسترش آن در جامعه عاملی برای بروز بسیاری ازناهنجاری‌های دیگراست.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز نهاد خانواده را اولین قربانی بلای اعتیاد معرفی کرد و افزود:امروز پایین آمدن سن اعتیاد به موادمخدر در کشور ما بحرانی است که به نظر می‌رسد نتیجه بی‌توجهی به تلنگرهای آن در سال‌های گذشته است.

به اعتقاد دودمان گسترش نگران کننده مواد مخدر صنعتی بین جوانان، خصوصا زنان و دختران جامعه بحرانی است که باید بدور از شعارهای روزمره برای حل آن به فکر ریشه‌یابی و برنامه‌های عملیاتی برای کنترل آن بود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر شیراز با بیان اینکه ۵۲ درصد معتادان، از تریاک و حدود ۴۸ درصد نیز موادی مانند هروئین و شیشه مصرف می‌کنند، ادامه داد: دراین میان مصرف هروئین، شیشه و گل در حال افزایش است و جای نگرانی دارد.

دودمان با اشاره به جامعه ده درصدی معتادان زن در ایران افزود: اگر چه نرخ اعتیاد زنان ایران در قیاس با آمار بین‌المللی کمتر از متوسط اعتیاد در بین زنان کشورهای دیگر است، اما این صرفا یک سوی سکه است آن سوی سکه که باعث نگرانی است، آماری است که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شده است.

وی افزود: بر اساس این آمار نرخ اعتیاد بین زنان و دختران ایران در حال افزایش است.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه افزایش میزان مصرف مواد مخدر در بین زنان و دختران ایران پیامدهای ناخوشایند دیگری نیز دارد، به برخی از این پیامدها اشاره کرد و افزود: افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر بین زنان باردار یکی از مهمترین پیامد اعتیاد است.

وی با اشاره به اینکه حقیقت تلخی است که سالانه ۷۵۰۰ نوزاد معتاد در ایران متولد می‌شوند گفت: یک معادله ساده می گوید، نیم‌درصد از زنانی که هر سال باردار می‌شوند، نوزاد معتاد به دنیا می‌آورند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر شیراز افزود: نکته تاسف برانگیز دیگر این است که استان فارس در میان ۶ استان پرمصرف در مواد مخدر قرار گفته است.

دودمان خاطرنشان کرد: میزان مصرف مواد مخدر در این استان‌ها بیش از میانگین نرخ ۵/۴ درصدی کل کشور کشور است.

به اعتقاد این عضو شورای شهر شیراز الگوهای نامناسب تربیتی، فقر و نابسامانی‌های اجتماعی از جمله علت‌های موثر در افزایش گرایش جوانان خصوصا زنان و دختران جوان به اعتیاد است.

وی پیشگیری را مهمترین موضوع برای مبارزه با اعتیاد، دانست و افزود: خانواده‌ها در ابتلا یا مصونیت از اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی نقش اساسی دارند و لازم است تا آموزش‌ها و اقدامات لازم برای پیشگیری از اعتیاد علاوه ‌بر تمرکز بر محیط‌ آموزشی به نوع و سبک زندگی فرزندان نیز متمرکز و متوجه باشد. وضعیتی که اگر کنترل نشود، بر سبک زندگی نسل‌های آینده هم تاثیر می‌گذارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
در ایران اسلامی

یا

ایران معمولی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار